Kortfattat om färg

I Kelis och Tazz kull blev det 3 svarta valpar och 3 bruna valpar, och det kanske verkar lite konstigt, eftersom båda föräldrarna är svarta. Många tänker att brun måste vara en väldigt dominant färg, eftersom den kan komma fram på det viset.
Egentligen är det tvärtom, svart är den dominanta färgen!
Tricket är, att eftersom svart är dominant kan andra färger "gömma sig" under det svarta anlaget. Både Kelis och Tazz har en svart och en brun förälder, alltså har de, enkelt sagt, ett svart och ett brunt färg-anlag. Det svarta är dominant, alltså är svart den färgen som syns, hunden är svart. Men de har ett svart och ett brunt anlag att lämna vidare till sina valpar, och just i den här kullen blev fördelningen att hälften av valparna blev bruna och hälften svarta. De svarta kan ha gömda bruna anlag, men de bruna kan inte ha gömda svarta anlag. 
Tazz har även tan-tecken. För att en hund ska få den teckningen krävs det tan-anlag från båda föräldrarna. Det är alltså inte en dominant färgteckning, tan-anlagen är recessiva d v s det krävs två stycken, ett från vardera föräldern, för att ge den teckningen.  Det är väldigt osannolikt att Kelis bär på några gömda tan-anlag, så vi väntade oss inte den teckningen på valparna, och där hade vi rätt.
Valparna själva däremot bär med sig ett tan-anlag från sin pappa, så om de paras med en hund med tan-anlag kan de få tan-tecknade valpar.

Jag brukar hävda, när det gäller färg på hundar:
1. Hitta en kull med en lämplig stamtavla, om uppfödaren är någon du får förtroende för, gå vidare. >
2. Träffa mamman till valparna, om hon är en hund du kan tänka dig att leva med, gå vidare.>
3. Titta på valparna och låt uppfödaren hjälpa dig att se ut den som är mest lämplig för dig och dina behov. Om du bestämmer dig för att du har hittat din hund, gå vidare.>
4. Titta på färgen din valp råkar ha!

Jag lever själv efter den här "regeln", förstås, när jag behåller en valp eller när jag letar hane för parning. Men, allting annat likvärdigt, skulle jag välja en brun hund...med tantecken om möjligt!
Så känslomässig skulle jag låta mig själv vara, om allt annat är likvärdigt...


Valparnas mormor, Korad Cadjees Cayenne "Yenna".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0