Hane eller tik?

Min åsikt om valet av han- eller tik-valp är: gå på känsla, och välj en individ!

Båda könen har nackdelar:
- Tikar kan vara cykliska i humöret, de smutsar ner under löpen och kan bli skendräktiga eller tjuvparade. De kan få livmoderinflammation och juvertumörer.
- Hanar vill pinka överallt och gärna para sig med allt som går och kan bli aggressiva mot andra hanar. De kan få förhudskatarr och prostatabesvär.

Om mitt intresse inte var avel och uppfödning skulle jag välja hanhund, varje gång... Jag upplever dem som enklare, mer osjälviska och lekfulla. Kelpiens könsdrift är inte så stor att man brukar ha problem med hanar som beter sig översexuellt, och mina hanar har aldrig fått pinka runt på koppelpromenader, och funnit sig i det.
En del kelpiehanar är aggressiva mot andra hanar, min uppfattning är att det, förutom det klassiska bristande ledarskapet, ofta beror på språksvårigheter. Kelpien kräver att alla ska prata lika snabbt och flytande som han själv, och har svårt att förstå "ras-dialekter" och "brytningar".

Istället är jag omgiven av tikar, och trivs förstås utmärkt med det också, beroende på de individer jag har.
Kelpietjejerna Korad Cadjees Cayenne "Yenna" och hennes dotter Aliborgs Konomoola Kelis är de minst cykliska tikar jag har träffat. Båda är osjälviska, lekfulla och outtröttliga i arbete och aktivitet. 

Vill du absolut ha en tik, eller en hane, tycker jag inte att du ska välja en valp av motsatt kön, bara för att det var det som fanns kvar hos uppfödaren. Risken är att du skyller allt negativt som händer under hundens liv på att den inte är av det könet du egentligen ville ha. 
Är man öppen för individer istället för hanar eller tikar tror jag att man blir minst lika nöjd med sin valp till slut.

Korad Cadjees Eean B   f. 1998.

Kommentarer
Postat av: Emmy

Otroligt vilken snygg hund! :)

2010-05-09 @ 08:58:30
Postat av: ägaren

Njaaa, som hund betraktad håller jag med dig, han är rent av vacker! Som kelpie betraktad har han vissa brister... ;) Men Ian hälsar och tackar!

2010-05-09 @ 09:19:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0